Onze doelstelling

De TOPhond is voor iedere baas en elke hond.

De TOPhond is voor iedere baas en elke hond.

Ons belangrijkste doel tijdens de cursussen is jou te leren hoe een hond leert. Daarbij leren wij je bovendien hoe jij je hond kunt laten geloven dat hij JOU aan het trainen is! 


"Honden gehoorzamen niet aan aanwijzingen of commando's; ze gehoorzamen aan de wetten van het leren." 

(Jean Donaldson in het boek 'Hondencultuur'.)

"De hond heeft altijd gelijk!"  

(Vrij naar: B.F. Skinner)

De Tophond: niet voor de poes!

TOPhondjes Frya en Phoebe maken hier volkomen duidelijk wat de enige motivatie is voor honden om te leren: de juiste beloning!

TOPhondjes Frya en Phoebe maken hier volkomen duidelijk wat de enige motivatie is voor honden om te leren: de juiste beloning!

De TOPhond staat voor Training, Opvoeding en vooral: Plezier. Samen met je hond bezig zijn en dingen leren is leuk! Om dit te bereiken willen wij elke baas en hond de juiste begeleiding en faciliteiten bieden.

Alle hondenbaasjes zijn welkom bij de TOPhond, zo lang zij maar op een positieve manier samen willen werken met hun hond. 

De TOPhond is eigenlijk geen hondenschool, maar een mensenschool.

Dit wil zeggen: jij leert de oefeningen tijdens de lessen, de hond leert het met name thuis van jou! Want laten we eerlijk zijn, als je hond het allemaal moet leren in dat ene uur per week moet het wel een wonderhond zijn!

Wij werken vanuit de laatste inzichten uit de (honden) gedragswetenschap. Dit betekent in de eerste plaats dat wij uit gaan van positieve bekrachtiging, ofwel het belonen van gewenst gedrag, om honden te trainen. Daarbij gebruiken wij een clicker of beloningswoord om het gewenste gedrag te markeren en voer om het gedrag te bekrachtigen.

Het aanleren van de clicker en een beloningswoord is bij de TOPhond dan ook een 'must'!

Tenslotte zijn aversieve middelen bij ons verboden.

Dit betekent dat je geen hulpmiddelen mag meenemen die gebruik maken van pijn, zoals slipkettingen, prikbanden, stroombanden en bepaalde 'anti-trektuigjes'.

"Geen enkele hond heeft een harde hand nodig. Wat honden WEL nodig hebben is:

Duidelijke instructies en bekrachtiging, zodat ze vaker de juiste keuzes maken.

Controle en management, zodat ze geen slechte keuzes maken.

Bescherming tegen enge dingen."

 (Steve Mann, oprichter van 'The Institute of Modern Dog Trainers'.)

Deel deze pagina


Vind jouw hond het heerlijk om te rennen? Dan is dit je kans: geef je op voor de Paasrennen!


De honden mogen zowel op de coursing racen als ook op de oval. Voor de coursing geldt: hoe behendiger hoe beter en op de oval kunnen ze snelheid maken.

Dit evenement vindt plaats op een veilige omheinde plek, namelijk op de renbaan van de

Windhondenclub in Oude Pekela. Daar gaan we gecontroleerd aan de slag, op een veilige baan met mensen die er verstand van hebben. Dus denkt jouw hond af en toe buiten: "ik ga achter die kat of haas aan"? Worden we

normaal niet vrolijk van, maar laat ze dan nu maar lekker rennen!


Geef je snel op, want vol is vol!


Opgeven kan uitsluitend door een email te sturen naarjshaan@home.nl!!!


Reactieve honden kunnen ook meedoen aan de Paasrennen! De eerste ronde is speciaal gereserveerd voor honden die moeite hebben met andere honden en vreemde mensen. Er staan dan geen mensen of honden langs de kant te kiiken. De toeschouwers kunnen deze ronde uitsluitend vanuit de kantine bekijken.


Locatie:Zaaiweg 4, 9665 JG Oude PekelaKosten: 12,50 per hond

Datum: 5 april 2026, vanaf 09.30, eindtijd afhankelijk van de hoeveelheid deelnemers


Maak kennis met de organisatoren: Hondencentrum de TOPhond, Ella Beijering-Lubbers, Joke van den Bosch en Windhondenclub Oude Pekela.